Const jakas_stala=999; Var jakas_zmienna:Word; Begin jakas_zmienna:=448; Write(123); {1} Write('bzdura'); {2} Write(4*8); {3} Write('4*8'); {4} Write(jakas_stala); {5} Write(jakas_zmienna); {6} Write(jakas_zmienna+12); {7} Write(3/4); {8} End.Program wypisze na ekranie liczbę 123 {1}, tekst 'bzdura' {2}, wynik działania matematycznego 32 {3}, tekst '4*8' {4}, stałą o wartości 999 {5}, zmienną do której została wprowadzona liczba 448 {6}, oraz tą samą zmienną powiększoną o 12 czyli 460 {7}.
Write(3/4:8:4);Znaczy to: wyświetl liczbę ograniczając wyświetlanie do 8 znaków przed kropką i 4 po kropce, dzięki temu otrzymamy łatwo czytelny wynik 0.7500
Const jakas_stala=999; Var jakas_zmienna:Word; Begin jakas_zmienna:=448; Write(123,'bzdura',4*8,'4*8',jakas_stala,jakas_zmienna,jakas_zmienna+12,3/4:8:2);End.
Procedura Read
Var zm1:String; zm2:Word; Begin Read(zm1); {1} Read(zm2); {2} Read; {3} End.Program czeka na wprowadzenie dwóch zmiennych, ZM1 typu STRING {1} oraz ZM2 typu WORD {2}, jeżeli natomiast wywołamy tą procedurę bez żadnych parametrów {3} to program czeka w tym momencie na wciśniecie klawisza Enter. W przypadku wprowadzania zmiennych trzeba uważać na kilka rzeczy:
________________________________________
Instrukcja warunkowa
if warunek then instrukcja-1 else instrukcja-2W powyższym zapisie warunek jest niczym innym, jak wyrażeniem dającym w wyniku wartość true lub false, na ogół wykorzystującym znane Ci już operatory relacyjne (mówiąc po ludzku, jest to zwykłe porównanie). Instrukcje opisują czynności, które powinny być wykonane po spełnieniu lub niespełnieniu warunku, przy czym część zaczynająca się od słowa kluczowego else nie jest obowiązkowa (tj. nie musisz określać "wariantu awaryjnego").
var a, b, c : real; { współczynniki } delta : real; { wyznacznik } x1, x2 : real; { pierwiastki } begin writeln('Program rozwiazuje rownanie kwadratowe') writeln('a*x^2 + b*x + c'); write('Podaj wspolczynnik a: '); { wprowadź współczynniki } readln(a); write('Podaj wspolczynnik b: '); readln(b); write('Podaj wspolczynnik c: '); readln(c); delta := sqr(b) - 4*a*c; { oblicz wyznacznik } if delta >= 0 then { wyznacznik OK } begin { wykonujemy obliczenia } x1 := (-b + sqrt(delta))/(2*a); { oblicz pierwiastki } x2 := (-b - sqrt(delta))/(2*a); writeln('Pierwiastki:'); { wyświetl pierwiastki } writeln('x1 = ', x1:12:4); writeln('x2 = ', x2:12:4); end { tu NIE MA średnika! } else { wyznacznik ujemny } writeln('Rownanie nie ma pierwiastkow rzeczywistych.'); readln; end.
________________________________________
Nie tylko Pascal
y2 ? ? x¬1*x2 +?3